Особливості FMCG-дистрибуції
Під FMCG-дистрибуцією розуміють розповсюдження та збут товарів повсякденного вжитку. До таких відносяться: харчові продукти, алкоголь, тютюнові вироби, косметичні та господарські засоби для домашнього використання, медикаменти.
Товари FMCG сегменту характеризуються:
- високими показниками обороту товарів;
- високим рівнем процентних показників дохідності шляхом кількісного обороту товарів;
- маленьким життєвим циклом товарів;
- ціновою доступністю для кожного покупця;
- швидкістю у прийнятті рішення про покупку;
Завдяки своїм характеристика дистрибуція товарів FMCG продовжує бути вигідними і прибутковим видом бізнесу. Та попри свою привабливість, дистрибутори цього напрямку повсякчас зустрічаються з низкою проблем, які заважають ефективно вести бізнес.
Проблеми управління та контролю дистрибуції FMCG сегменту
Експерти класифікують розповсюдження та продаж товарів широкого вжитку до непрямої багаторівневої дистрибуції. Це значить, що перед тим, як потрапити в корзину до кінцевого споживача цей товар, залишивши склад виробника, буде вояжувати по ланках дистрибуторського ланцюжка, перш ніж потрапити на полицю магазину. Зрозуміло, що такий шлях товару збільшує навантаження для управлінців дилерських компаній через неможливість масштабно охопити та контролювати усі бізнес-процеси.
До проблем, які найчастіше стають “тонким горлечком” в системі дистрибуторської діяльності належать:
- відсутність обліку в єдиній управлінській системі;
- слабкий контроль маршрут та роботи торгових агентів;
- неможливість моніторингу логістики товарів на торгові точки;
- дебіторська заборгованість;
- відсутність можливості побудови необхідних управлінських звітів для топ-менеджменту;
Враховуючи, що основна задача дистрибутора перед виробником - повноцінне забезпечення асортиментом торгових полиць кожної торгової точки 24/7, за наявності хоча б одного із вищеперерахованих пунктів, досягти поставленої задачі і вести бізнес ефективно майже неможливо.
Системи автоматизації - інструмент для ефективного управління дистрибуції FMCG
Ми поступово перейшли до того, що ефективне управління дистриб'юторською компанією FMCG досягається через контроль показників на усіх етапах розповсюдження товарів по каналах збуту. Реалізація цієї задачі за умови високої конкуренції досягається шляхом впровадження автоматизованих систем управління.
Можливості, які дають управлінські автоматизовані системи:
- Збирати та систематизувати дані в єдиному інформаційному полі
- Проводити аналітику даних у розрізі постачальників, торгових точок, складських запасів, торгових представників, брендів, регіонів, маршрутів
- Контролювати залишки на складах та в роздрібних магазинах, логістику товарів та транспорту, заборгованість
- На основі аналітичних даних приймати управлінські рішення щодо прибутковості, збитковості тих чи інших найменувань продукції
- Ставити задачі відділу маркетингу щодо акцій та пропозицій неходових товарів, таким чином досягаючи поставлених планів виробником і виходити на вищу маржинальність
- Контролювати складські запаси через аналіз профіцитних і дефіцитних товарів
- Прогнозувати і планувати на основі реальних даних подальшу діяльність та управління дистрибуцією
Для автоматизації процесів дистрибуції товарів широкого вжитку пропонуються вже готові рішення. Такі програми створені на основі кращих практик автоматизації великого і середнього бізнесу FMCG сегменту, і зазвичай мають готовий функціонал, що покривають усі потреби дистриб'юторських компаній.