Критерії оцінки якості впровадження програмного забезпечення
Оцінити результати проєкт автоматизації ПО можливо, ґрунтуючись на глобальні цілі та завдання бізнесу, оскільки автоматизовані системи управління для оперативного, бухгалтерського, управлінського обліку і т.д. - це лише інструмент для оптимізації процесів, отримання аналітичної інформації для бізнесу, що безпосередньо впливає на досягнення стратегічних цілей компанії.
Так, вже сказали про це у вступній частині. Оскільки зазвичай усі починають читати з основної частини публікації, будемо вважати, що ми не повторювалися :)
Найчастіше, щоб спрогнозувати і фактично розрахувати ефективність від автоматизації впровадження BAS необхідно:
- визначити вихідну точку бізнесу, з якої почнеться автоматизація;
- зафіксувати стратегічні цілі компанії;
- визначити бізнес-процеси для їх досягнення;
- оцінити KPI для цих бізнес-процесів;
- визначити фактори, які можуть позитивно або негативно вплинути на діяльність підприємства в цифровому еквіваленті);
- оцінити ці процеси в ключі їх впливу на досягнення цілей компанії.
Власне, оцінити ефективність впровадження тієї чи іншої конфігурації BAS, ґрунтуючись на показниках "до" і "після".
У бізнес-практиці заведено порівнювати два основні показники: кількісні та якісні критерії
Якісні показники
Приймаючи рішення про комплексну або часткову автоматизацію комерційного підприємства необхідно оцінити прогнозовану ефективність ПЗ для бізнесу. Як правило, на початковому етапі до уваги беруться якісні показники, до яких можна віднести:
- поліпшення обслуговування клієнтів шляхом швидкості обробки замовлень,
- оптимізація оперативної діяльності тих процесів, що автоматизуються;
- підвищення якості продукції, що випускається;
- підвищення функціональних характеристик;
- оптимізація оборотних активів і т.д..
Для кожної компанії метрики для аналізу будуть індивідуальними. Ми наводимо приклад найчастіше використовуваних показників для аналітики. Якщо говорити простішими й коротшими формулюваннями, ефективністю IT-проектів оцінюється з точки зору створення умов для оптимізації виробничих і управлінських процесів, зниження витрат, поліпшення якісних характеристик продукції або послуг, зростання продажів, підвищення впізнаваності на ринку.
Фінансові показники
Ця метрика дозволяє оцінити результат автоматизації з точки зору фінансового підходу, до якого можна віднести:
- скорочення обігових коштів на підприємстві;
- зниження операційних витрат бізнесу;
- також сюди можна віднести оптимізацію часу на формування фінансових показників, що прямим чином впливає на швидкість прийняття рішень керівництвом, гнучкість в управлінні бізнесом;
- збільшення прибутку компанії за рахунок прозорості, виявленні та оптимізації проблемних ділянок бізнесу.
Кількісні метрики - це точні показники, які в більшості випадків можна зобразити в цифрах. Дуже важливою складовою в цьому підході є вимір вихідних даних до автоматизації, щоб потім, звичайно, було з чим порівнювати.
До фінансових показників найчастіше відносять і повернення інвестицій в цифровому еквіваленті. У цьому підході використовують формулу ROI.
Як і в будь-яких підрахунках (якщо ми говоримо про проєктне впровадження) у вартість закладається не тільки ліцензія на програму BAS, а також додаткові клієнтські ліцензії, апаратне забезпечення, впровадження, первинна підтримка, навчання співробітників, оцінку можливих ризиків і т.д.
У разі оренди конфігурацій BAS прорахунок повернення від інвестицій є більш зрозумілим і точним.
Кейси наших клієнтів
Для прикладу, ми підібрали кейси наших клієнтів, де наочно можна побачити результати впровадження.
«Рошен Трейд» - офіційний дистриб'ютор кондитерської компанії "Рошен"
З огляду на масштабність діяльності компанії «Рошен-Трейд» автоматизовувались всі процеси дистрибуції. Мета - підвищення якості оперативних даних підприємства.
«SWIT Ukraine» - офіційний дистрибутор преміальних європейських і світових брендів в Україні. Мета автоматизації - необхідність системного рішення, яке допомогло б автоматизувати бухгалтерський і управлінський облік.
«Mareven Food» - один з найбільших виробників продуктів швидкого приготування в Європі. Мета - необхідність автоматизувати управлінський і фінансовий облік на новому заводі, з огляду на національні стандарти фінансової звітності.
«Майстер-Логістик» - офіційний дистриб'ютор продукції ТМ "Оболонь" Житомирської області. Мета - розширення функціоналу для оптимізації діяльності всіх процесів дистрибуції, за допомогою програми "УДК"
«ICK group» - виготовлення і впровадження обладнання та запасних частин для виробництва гранульованих продуктів. Мета автоматизації - прозорість в управлінні оперативною діяльністю компанії.
Отже, відповідаючи на питання "Чи можна виміряти ефективність впровадження управлінських систем BAS", можна сказати наступне:
- Оцінка ефективності вимірюється відповідно цілей бізнесу;
- Оцінити можна, використовуючи якісну метрику: оптимізація оборотних активів, підвищення продуктивності співробітників, оптимізація оперативної діяльності в цілому тих напрямків, які піддавалися автоматизації;
- Оцінити економічну вигоду від впровадження можна в кількісному еквіваленті.
Зафіксувавши на старті проєкту вихідні точки зростання, чітко поставивши цілі і сформулювавши завдання впровадження інформаційної системи, можна більш точно оцінити результати.